Tänään yhtäkkiä muistin että aloitin kyllä kesällä 2019 kirjoittamaan blogia mutta mitäs sille sitten tapahtui? No täällähän se oli minua odottamassa ja vaikka tuli pidempi tauko niin ei ole liian myöhäistä jatkaa sitä. Sain tänään sydämelle aiheen jonka halusin jakaa kanssanne.
Tulin uskoon vuonna 2005. Muistan kuinka innokas olin kertomaan ympärillä oleville uskostani. Eräs nuori jolle kerroin muutoksesta elämässäni tuumasi minulle takaisin hyvin lyhyesti, että hän ei ainakaan haluaisi olla kenenkään tossun alla. Täytyy kyllä nostaa peukkua hänelle siitä, että hän oli ymmärtänyt miten vakavasta suhteesta tässä minun uskossani oli kyse. Sillä sitä se olikin. Olinhan jättänyt vanhan minäni ja ottanut vastaan uuden elämän Jeesuksen kanssa. En silloin miettinyt sen tarkemmin hänen vastaustaan, mutta tänään vuosi kausien jälkeen se tuli ajatuksiini.
Olemmeko me Jumalan lapset Hänen tossun alla? Tossun alla oleminen tarkoittanee kutakuinkin sitä että joku hallitsee elämääsi. Jumala kyllä hallitsee ei vain ihmislasten elämää, vaan myös koko maailmaa. Jumala ei kuitenkaan polje ketään vasten lattiaa sanoen, että siinä olet ja pysyt. Siinä ei ole mitään agressiivista vallankäyttöä vaan kaikki tapahtuu rakkaudesta käsin. Se voisikin olla kuin pehmoisen aamutossun suojassa olemista. Mutta tossun pitelijä on kyllä suurempi kuin me itse olemme. Jumalan hallinnan alla on niin hyvä olla, sillä Hän kantaa myös vastuun Taivaallisena isänä.
On sellainen hieman hassukin sanonta että tossun alla vai taivasalla? Se kyllä pitää paikkaansa siinä mielessä, sillä niin kauan kun emme ota Jumalaa oppaaksi elämäämme niin olemme kuin nuo taivasalla reissaavat kulkijat. Monesti päämäärä hukassa ja on kovin raskasta kulkea kun ei oikein tiedä minne mennä. Voi tuntua että on hienoa kun saa itse päättää kaikesta ja elää juuri oman näköistä retkeilijän elämää mutta kuka sitten kantaa kun voimat uupuvat ? Keneltä tulee apu kun tuleekin ongelmia matkan varrella? Ottaako joku reppuselkään ja vie lepäämään kun jalat ei enään kanna?
Jumala tahtoo olla se joka kantaa ja pitää huolta meistä. Hän haluaa olla oppaamme ja turvamme kaikkina päivinä. Hän on viisaudessaan ja voimassaan suurempi kuin mikään muu. Olen huomannut kokemuksen kautta että Hänen suunnitelmat jotka ovat kaukaa hyväksi katsotut ovat aina olleet paremmat kuin minun omani. Hän tuntee meidät läpikotaisin.
Haluan kuitenkin elää hänen omanaan vaikka joudunkin välillä kuolemaan omille suunnitelmilleni. Haluan olla riippuvainen hänestä joka myös lupaa vaikeina päivinä ojentaa auttavan kätensä. Siinä on jotain niin turvallista etten voisi ajatellakaan muuta.
Anna tiesi Herran haltuun ja turvaa Häneen. Psalmi 37:5
Haluatko sinä kulkea hänen kanssaan tätä matkaa vai omia reittejäsi?
Muista, vaikka olisitkin mennyt omia teitäsi niin on mahdollista palata takaisin siihen risteykseen jossa hän odottaa sinua kädet ojentuneena puoleesi.
Aina kun olet eksymässä tieltä, milloin oikeaan, milloin vasempaan. Sinä omin korvin kuulet takaasi ohjeen: Tässä on tie, kulkekaa siitä. Jesajan kirja 30:21
Ja jos minulle tänä päivänä sanottaisiin, että uskoontulo meinaa tossun alle menemistä, niin vastaisin hymyillen takaisin että mieluiten sitten niin kuin taivasalla. Kaikkein eniten kuitenkin tossun sisällä lämpöisessä turvaisassa pesässä sillä sitä elämä Jumalan lapsena ainakin on.